Έχουν παρέλθει πέραν των 18 μηνών από τότε που εξαγγέλθηκε το Σχέδιο ΕΣΤΙΑ, με σκοπό την προστασία της πρώτης κατοικίας, στις περιπτώσεις Μη Εξυπηρετούμενων Χορηγήσεων (ΜΕΧ). Μετά από τις ανακοινώσεις της κυβέρνησης, τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης και των λοιπών κομμάτων, τις αλλαγές και προσθήκες στο Σχέδιο και την πολύμηνη αναμονή της έγκρισης του Σχεδίου από τις ευρωπαϊκές αρχές, είχαμε την περασμένη βδομάδα την επίσημη εξαγγελία του Σχεδίου.

Μελετώντας εκ νέου τα κριτήρια εισδοχής, πράγματι θα συμφωνούσαμε ότι αδικείται μια μερίδα συμπολιτών μας οι οποίοι έχουν προχωρήσει στην αναδιάρθρωση των δανείων τους ενωρίτερα, ενώ μια άλλη μερίδα συμπολιτών μας πάλι αδικείται, λόγω του γεγονότος ότι οι οικονομικές τους δυνατότητες δεν τους επιτρέπουν να ανταπεξέλθουν στην δόση του Σχεδίου, καθιστώντας τους έτσι μη βιώσιμους δανειολήπτες.

Από την άλλη, μέσω του Σχεδίου θα ωφεληθούν όπως υπολογίζεται από τα στοιχεία των Τραπεζών και της Κεντρικής Τράπεζας, γύρω στις 15.000 δανειολήπτες που διατηρούν ΜΕΧ με υποθήκη την πρώτης τους κατοικία. Θα προστατευτεί δηλαδή η στέγη τους, με αναστολή όλων των δικαστικών αγωγών και διαδικασιών εκποίησης που πιθανών είχαν ξεκινήσει εναντίον τους οι τράπεζες. Πέραν αυτού, θα υπάρξει ενίσχυση μέσω μιας κρατικής επιχορήγησης που θα ωφελήσει τους ίδιους, τις τράπεζες και θεωρούμε την οικονομία γενικότερα, αφού πολλά νοικοκυριά και μικροεπιχειρήσεις θα επανέλθουν σε τροχιά βιωσιμότητας. Είναι τα πιο πάνω το αντίβαρο στην αδικία που θα υπάρξει?

Σωστά έχει ασκηθεί κριτική για τις πρόνοιες του Σχεδίου ότι αφήνει τις πραγματικά ευάλωτες ομάδες πληθυσμού απροστάτευτες. Τους ανέργους, τους λήπτες ΕΕΕ και γενικά αυτούς που τα σημερινά εισοδήματα τους δεν θα τους επιτρέπουν να καταβάλουν έστω την δόση του Σχεδίου. Ναι, θα πρέπει να υπάρξουν πρόνοιες και προς αυτήν την κατηγορία των δανειοληπτών. Όμως από την άλλη, δεν υπήρχε και δεν υπάρχει η χρονική πολυτέλεια να αναμένουμε ακόμη 18 μήνες για να εκπονηθεί ένα άλλο Σχέδιο. Εδώ και τόσους μήνες οι αναδιαρθρώσεις των ΜΕΧ έχουν παγοποιηθεί εν αναμονή του Σχεδίου και καμία δόση δεν καταβάλλεται από τους δανειολήπτες μέσα από την λογική «θα τα ρίχνουμε στον λάκκο?». Επίσης το γεγονός ότι πολλοί δανειολήπτες προχώρησαν σε δανεισμούς πολύ μεγαλύτερους των δυνατοτήτων τους, δυστυχώς δεν μπορεί να αντιστραφεί και να επιλυθεί με ένα κυβερνητικό Σχέδιο.

Ως εκ τούτου, δεν μπορούμε να αναζητούμε το Τέλειο Σχέδιο, για να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε πολιτικές αναδιάρθρωσης δανείων. Πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή ως έχει δρομολογηθεί και αφού φανούν οι αδυναμίες και οι περιορισμοί, να συζητηθούν τρόποι επίλυσης τους. Η μοναδική μας κριτική σε αυτές και παρόμοιες προσπάθειες που έστω με όλες τις αδυναμίες τους εντούτοις είναι καλύτερες από το τίποτα, είναι ότι το όλο σύστημα και αυτοί που το απαρτίζουν (Τράπεζες, Κυβερνητικές Υπηρεσίες, Κέντρα Λήψεως Αποφάσεων κ.λ.π) προσεγγίζουν τα θέματα γραφειοκρατικά, ενώ υπάρχει τόση ευθυνοφοβία που τα πάντα βρίσκονται σε μια ενδιάμεση κατάσταση αναμονής, με δαιδαλώδες και χρονοβόρες διαδικασίες και πρακτικές. Το σύστημα κινείται από Επιτροπές σε άλλες Επιτροπές, σε Νομικούς Συμβούλους και τανάπαλιν, χωρίς πολλές φορές να καλύπτουμε έδαφος και να φέρνουμε αποτελέσματα.

Για να πετύχει το Σχέδιο ΕΣΤΙΑ, οι απαιτήσεις του οποίου είναι πολλές, είναι προφανές ότι θα πρέπει να υπάρξει συνεργασία των κρατικών φορέων, των τραπεζικών τμημάτων αλλά και εμπλοκή των επαγγελματιών Συμβούλων Αφερεγγυότητας, οι οποίοι θα διευκολύνουν με τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους την διαδικασία υποβολής και αξιολόγησης των αιτήσεων.

Σε σχέση με τα κριτήρια του Σχεδίου, τους δυνητικά δικαιούχους, καθώς και άλλες λεπτομέρειες του Σχεδίου, όπως αυτό έχει δοθεί στην δημοσιότητα από το Υπουργείο Οικονομικών, παρακαλώ εή επικοινωνήστε μαζί μας στο 25256080 ή μέσω της σελίδας Επικοινωνίας.

[content_block id=45]