Ο όρος των Νεοφυών (Startups) Επιχειρήσεων έχει πλέον εισέλθει για τα καλά στην επιχειρηματική και οικονομική ζωή, τόσο στην Κύπρο, όσο και στο εξωτερικό. Αξίζει να σημειωθεί πως οι Startups επιχειρήσεις πρωτοεμφανίστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 50 κυρίως στην Silicon Valley της Καλιφόρνιας των ΗΠΑ, όπου ακόμα και σήμερα δραστηριοποιείται ένας μεγάλος αριθμός καινοτόμων επιχειρήσεων.

Πλέον, η έννοια μιας επιτυχημένης Startup επιχείρησης έγινε συνώνυμη με την σωστή επιχειρηματικότητα, με προηγμένη τεχνολογία και τεχνογνωσία, με ραγδαία ανάπτυξη και υψηλές αποδόσεις, διαφοροποίηση και καινοτομία του προϊόντος/υπηρεσίας που προσφέρεται.

Βάση στατιστικών στοιχείων, oι ιδρυτές μιας προηγουμένως επιτυχημένης επιχείρησης έχουν 30% πιθανότητα επιτυχίας με την επόμενη επιχειρηματική τους δραστηριότητα, οι ιδρυτές που αποτυγχάνουν σε μια προηγούμενη επιχείρηση έχουν 20% πιθανότητα επιτυχίας, ενώ αυτοί που ξεκινούν για πρώτη φορά έχουν 18% πιθανότητα επιτυχίας.

Πιο κάτω αναλύουμε τους κυριότερους παράγοντες που οδηγούν σε επιτυχία και βιωσιμότητα μια νεοφυή επιχείρηση, και που συμβάλλουν στην μακροχρόνια εδραίωση της στο επιχειρηματικό τοπίο:

1. Η εξεύρεση μιας καινοτόμας ιδέας

Για να επιτύχει μια νεοσυσταθείσα επιχείρηση, χρειάζεται να προσφέρει στο κοινό στο οποίο στοχεύει, κάτι που οι υφιστάμενοι ανταγωνιστές δεν έχουν προσφέρει ακόμα (π.χ. το πρώτο κινητό τηλέφωνο, τα tablets, τα drones, η χρήση laser για ιατρικούς σκοπούς, τα υβριδικά αυτοκίνητα, κ.α.).

Επίσης μπορεί να προσφέρει κάτι που ήδη υπάρχει στη αγορά αλλά να το προσφέρει καλύτερα, πιο οικονομικά και πιο έξυπνα από τον ανταγωνισμό (π.χ. οι διάφορες εφαρμογές στα κινητά τηλέφωνα (τα γνωστά applications) που συνεχώς εξελίσσονται και προσφέρουν όλο και περισσότερες υπηρεσίες, οι smart τηλεοράσεις, τα πλαστικά στρογγυλά κουτιά γάλακτος που αντικατέστησαν τα χάρτινα, ή πάλι η νέα τάση για υφιστάμενα προϊόντα με 0% θερμίδες ή ελάχιστα λιπαρά, κ.α.). Φυσικά πρέπει να υπάρχει και επαρκές αγοραστικό κοινό με αυξητικές τάσεις που να είναι διατεθειμένο να αγοράσει και να αφομοιώσει το καινοτόμο προϊόν/υπηρεσία που θα προσφερθεί (χρειάζεται να γίνει έρευνα αγοράς, εκπόνηση επιχειρηματικών πλάνων και προβλέψεων πριν την είσοδο της επιχείρησης στην αγορά).

Εξαιρετικής σημασίας είναι το γεγονός πως η καινοτομία της επιχείρησης θα πρέπει να προστατευτεί μέσω πατεντών και trade marks (εμπορικά σήματα) για να επιφέρει ανταγωνιστικά και συγκριτικά πλεονεκτήματα.

Παρατηρείται επίσης ότι οι επιχειρήσεις δεν αντιλαμβάνονται τη σημαντικότητα της έρευνας και ίσως να θεωρούν την επένδυση στην έρευνα και ανάπτυξη σαν αχρείαστα έξοδα ή στη καθομιλουμένη «χαμένα λεφτά». Πως μπορεί όμως να στηθεί μια επιχείρηση σε μια τόσο ανταγωνιστική και απαιτητική οικονομία χωρίς τα σωστά θεμέλια; Άλλωστε δεν μάθαμε ότι η αρχή / σωστός προγραμματισμός είναι το ήμισυ του παντός;

Στη συνέχεια, παραθέτουμε μερικές ερωτήσεις τις οποίες μπορεί να απαντήσει κάποιος επιχειρηματίας για να βεβαιωθεί ότι η καινοτομία θα αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικά της επένδυσης του:

  • Κατά πόσο έγινε μελέτη και έρευνα αγοράς για εντοπισμό της πραγματικής ανάγκης αυτού του νέου προϊόντος ή υπηρεσίας;
  • Μπορεί να γίνει η ανάπτυξη του συγκεκριμένου προϊόντος ή υπηρεσίας;
  • Αυτό το προϊόν ή υπηρεσία επιλύει κάποιο σημαντικό πρόβλημα;
  • Υπάρχει η αγορά για το προϊόν ή την υπηρεσία που προτίθεμαι να προσφέρω;
  • Μπορεί η αγορά να υποστηρίξει τη καινοτομία τη στιγμή της εισόδου της νέας ιδέας;
  • Υπάρχει ποικιλομορφία στην ιδέα;
  • Έγινε επαρκής πειραματισμός για να βγουν τα ορθά συμπεράσματα;

2. Επαρκής χρηματοδότηση από το πρώτο μέχρι το τελευταίο στάδιο

Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες (αν όχι ο πιο σημαντικός) είναι το πώς η ιδέα για το στήσιμο μιας επιχείρησης θα γίνει πραγματικότητα.

Στις μέρες μας και λόγω της εδραίωσης κάποιων επιτυχημένων Startups επιχειρήσεων, και πέρα από την προσωπική και οικογενειακή χρηματοδότηση που ίσως για κάποιους να υπάρχει, υπάρχουν πλέον φορείς (εκτός των τραπεζικών ιδρυμάτων) που είναι διατεθειμένοι να παρέχουν χρηματοδότηση. Κάποια παραδείγματα είναι οι Eπιχειρηματικοί Άγγελοι (Αngel Investors), οι Εταιρείες Επιχειρηματικού Κεφαλαίου (Venture Capital), τα κυβερνητικά προγράμματα χρηματοδότησης έρευνας και καινοτομίας, η «χρηματοδότηση από το πλήθος» ή «διαδικτυακή μικροχρηματοδότηση» (Crowdfunding).

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να μπουν στην κοινότητα των startups και να έρθουν σε επαφή με τους φορείς χρηματοδότησης μέσω διαδικτυακών πλατφόρμων, εκδηλώσεων και workshops. Φυσικά για να αποκτηθεί η οποιαδήποτε μορφής χρηματοδότηση, θα πρέπει να υπάρχει ξεκάθαρο επιχειρηματικό πλάνο και χρηματοοικονομικές μελέτες τα οποία θα θέσουν τις βάσεις εμπιστοσύνης για να εισέλθει κεφάλαιο στην επιχείρηση.

3. Η δυναμική της Ομάδας

Ο ιδρυτής της Startup επιχείρησης θα πρέπει να έχει όραμα, δέσμευση, εφικτούς στόχους και συγκεκριμένα πλάνα για την επίτευξη τους. Επίσης να γνωρίζει τις δυνατότητες του και μέχρι που μπορεί να φτάσει ατομικά αλλά και oμαδικά. Πρέπει να είναι σε θέση να επιλέξει κατάλληλα και ικανά άτομα που θα πλαισιώσουν την ομάδα του, και που θα ενστερνίζονται το όραμα του.

4. Δημιουργία στοχευμένης στρατηγικής Marketing και Branding

Το καινοτόμο προϊόν/υπηρεσία θα πρέπει να προσεγγίσει την επιθυμητή αγορά με σωστές τακτικές Marketing και Branding, προκειμένου να επιτευχθούν συγκεκριμένοι επιχειρηματικοί στόχοι. Με αυτό τον τρόπο η Startup επιχείρηση θα αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και θα γίνει αντιληπτή η αξία των προϊόντων/υπηρεσιών της.

5. Ανατροφοδότηση

 Τα αποτελέσματα, τα προβλήματα αλλά και οι επιτυχίες θα πρέπει να παρακολουθούνται στενά και να καταγράφονται και να αποτελούν πυλώνες για περαιτέρω βελτίωση. Η απάθεια και ο εφησυχασμός είναι έννοιες που δεν συνάδουν με την λειτουργία μιας σωστής επιχείρησης (είτε Startup είτε υφιστάμενης). Οι καθημερινές λειτουργίες θα πρέπει να είναι συνυφασμένες με την διαχείριση κινδύνων, έτσι ώστε “Everyday management should be like crisis managment”.

Ο εξωτερικός οικονομικός Σύμβουλος μπορεί να διεκπεραιώσει σημαντικό ρόλο στην όλη διαδικασία που χρειάζεται για να δημιουργηθεί μια Startup επιχείρηση και να βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό τον ιδρυτή (ειδικά αν αυτός δεν κατέχει σημαντική επιχειρηματική πείρα).

Ως συμβουλευτικό γραφείο, επιθυμούμε να βλέπουμε την πρόοδο και ευημερία των πελατών μας, που προσφέρουν κάτι καινούργιο και διαφορετικό και που ενδιαφέρονται για την ανάπτυξη της οικονομίας. Είμαστε σε θέση να προσφέρουμε την εμπειρία και την επαγγελματική μας κατάρτιση για να επιτευχθούν οι στόχοι αυτών που μας εμπιστεύονται. Εξάλλου κανείς δεν κέρδισε τίποτα, χωρίς να ρισκάρει.
[content_block id=45]