Το πόστο της Διεύθυνσης ή Ηγεσίας μιας Εταιρείας ή Οργανισμού συχνά απαιτεί έγκαιρες, άμεσες και γρήγορες κινήσεις και αποφάσεις σε καθημερινή βάση. Είναι δεδομένο ότι κάποιες από αυτές τις αποφάσεις ίσως αποδειχθούν λανθασμένες στο μέλλον. Είναι όμως επίσης γεγονός ότι υπάρχει μία σημαντική διαφορά μεταξύ θεωρίας και πράξης, αφού επιλογές ενδεχομένως να υπάρχουν πάντα πολλές, αλλά η απόφαση που λαμβάνεται είναι μόνο μία. Για τον λόγο αυτό, η διαχείριση της κατάστασης και η κατάληξη σε μία μόνο επιλογή είναι ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση που διαχρονικά αντιμετωπίζουν τα Διευθυντικά Στελέχη και οι Ηγέτες του κόσμου. Έχοντας κατά νου τα προαναφερθέντα, και σε συνδυασμό με την καθημερινή μας επαφή και τριβή με όλα τα είδη ανθρώπων και επιχειρήσεων, παρουσιάζουμε με επεξηγηματικό τρόπο πιο κάτω 5 κύριες κατηγορίες αποφάσεων τις οποίες θεωρούμε ότι καλείται να αναλάβει η κάθε σύγχρονη Διοίκηση:

1) Απλές, Καθημερινές αποφάσεις:
Είναι οι αποφάσεις που πρέπει να είναι άμεσες, έτσι ώστε να μην συσσωρεύονται επουσιώδη θέματα που ενδεχομένως να δημιουργούν γραφειοκρατία και παρεμπόδιση εργασιών (π.χ. να αγοραστούν δύο κλιματιστικά a/c για το γραφείο).

2) Υποκειμενικές αποφάσεις:
Είναι οι αποφάσεις στις οποίες μετρά περισσότερο η κρίση και η πείρα αυτού που αποφασίζει. Το άτομο αυτό θα πρέπει να μαζέψει και να μελετήσει τα στοιχεία, να λάβει υπόψη και τις δύο όψεις του νομίσματος και έγκαιρα να πάρει θέση (π.χ. να συνεχίσουμε να πουλούμε σε κάποιον που δεν είναι τυπικός στις πληρωμές του ή όχι;).

Η πλειοψηφία των Διοικητικών αποφάσεων αφορά τις δύο πιο πάνω κατηγορίες.

3) Αποφάσεις Αρχών:
Είναι οι αποφάσεις που ευθυγραμμίζονται με τις αρχές και τις αξίες των ατόμων (και κατ’ επέκταση) της Εταιρείας/Οργανισμού. Θα πρέπει οι αποφάσεις αυτές να είναι άμεσες, διότι εάν η Διεύθυνση ισχυρίζεται ότι υιοθετεί κάποιες αξίες και ιδανικά αλλά ταυτόχρονα ανέχεται διαφόρων ειδών εκπτώσεις, τότε αυτό υποδηλώνει έλλειψη οράματος και συνέπειας στην Εταιρεία/Οργανισμό (π.χ. πώς να χειριστούμε μία κατάχρηση στο λογιστήριο).

4) Στρατηγικές αποφάσεις:
Είναι οι αποφάσεις για τις οποίες μπορεί η Διεύθυνση να ενσκήψει σε ένα θέμα, να ακούσει διάφορες γνώμες, να αναλογιστεί και να δώσει κάποιο χρονικό περιθώριο (σε λογικά πάντοτε πλαίσια), να επεξεργαστεί διάφορα σενάρια και στο τέλος να καταλήξει σε κάποιες λύσεις. Τέτοιες αποφάσεις αφορούν συνήθως μακροχρόνια ζητήματα και γι’ αυτό θα πρέπει να ακολουθούνται καθ’ όλη την διάρκεια της διαδικασίας συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα (π.χ. να γίνει επένδυση σε πλειοψηφικό πακέτο μετοχών μιας παρόμοιας εταιρείας ή να γίνει μελέτη για αλλαγή τιμολογιακής πολιτικής).

5) Αποφάσεις για την Διαχείριση Κρίσεων:
Είναι και αυτές αποφάσεις που πρέπει να λαμβάνονται άμεσα. Οι καταστάσεις κρίσεων μπορούν να παρομοιαστούν με έναν ασθενή που είναι ετοιμοθάνατος και χρειάζεται άμεσα τις βασικές πρώτες βοήθειες για να επιβιώσει αρχικά, πρώτου γίνουν περαιτέρω κανονικές εξετάσεις για να εξευρεθεί και να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του. Είναι λοιπόν σημαντικό να κατανοήσει η Διεύθυνση μιας Εταιρείας/Οργανισμού την τεράστια σημασία της λήψης μιας άμεσης (αλλά όχι παρορμητικής) απόφασης σε καταστάσεις κρίσεως, σε αντίθεση με την χειρότερη επιλογή του αναποφάσιστου δισταγμού και της ουδέτερης στάσης που είναι δεδομένο ότι δεν θα φέρουν κανένα αποτέλεσμα. Τρανταχτό παράδειγμα σε αυτή την κατηγορία αποτελεί το κούρεμα των κυπριακών τραπεζικών καταθέσεων το 2013. Υπήρχαν δεδομένα, υπήρχε χρονοδιάγραμμα για αποφυγή της χρεοκοπίας και, ασχέτως πολιτικών θέσεων, ο Πρόεδρος εν τη σοφία του έφερε ένα σχέδιο οδυνηρό που ήταν όμως καλύτερο από το «ΌΧΙ» της Βουλής και τα τραγικά αποτελέσματα του.

Σε όλες τις πιο πάνω κατηγορίες, πλην αυτής των Στρατηγικών αποφάσεων, η απόφαση θα πρέπει να είναι άμεση, ή τουλάχιστον να ληφθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα, ανεξαρτήτως σημαντικότητας. Είναι βέβαιο ότι εκ των υστέρων δεν πρόκειται ποτέ να είναι όλες οι αποφάσεις που λαμβάνονται σε μια χρονική στιγμή σωστές. Η χρονοτριβή και η απραξία όμως σχεδόν πάντοτε καταδικάζουν το αποτέλεσμα. Αυτό επιβεβαιώνεται από διάφορους γνωστούς Επιχειρηματίες και Ηγέτες της ιστορίας, όπως ο γνωστός Αμερικάνος επιχειρηματίας Lee Iacocca, ο οποίος είχε πει πως «The right decision is the wrong decision if it’s made too late». Επίσης, ο πρώην Πρόεδρος των Η.Π.Α., Theodore Roosevelt (1858-1919), κάποτε δήλωσε το εξής: «In any moment of decision, the best thing you can do is the right thing, the next best thing is the wrong thing, and the worst thing you can do is nothing».

Η ορθότητα αλλά και η αμεσότητα των αποφάσεων και επιλογών είναι αυτά που είτε άμεσα είτε σε βάθος χρόνου θα καταδείξουν τους πραγματικούς ηγέτες στον τομέα τους και υπάρχουν πολλά παραδείγματα που το αποδεικνύουν αυτό. Άλλωστε, λάθη δεν κάνουν, μόνο αυτοί που δεν κάνουν τίποτα, και αυτό ίσως να είναι το μεγαλύτερο λάθος από όλα.

“THE REVITA TEAM”
Σημείωση: Τα άρθρα και τα δημοσιεύματα της εταιρείας μας, σκοπό έχουν να παραθέσουν στοιχεία για συγκεκριμένα θέματα καθώς και απόψεις που βασίζονται σε εμπειρία και γνώση που έχει αποκτηθεί. Απώτερος σκοπός μας είναι η επιμόρφωση των αναγνωστών στο σύνολο τους και όχι η παροχή συμβουλών για συγκεκριμένες περιπτώσεις. Για όλα τα προηγούμενα άρθρα της εταιρείας μας, μπορείτε να επισκεφτείτε την σελίδα μας στο Facebook, https://www.facebook.com/revitaconsult όπως και το blog στην ιστοσελίδα μας.