Όλοι γνωρίζουν την Amazon, ίσως την πλουσιότερη επιχείρηση του πλανήτη. Το γνωρίζατε όμως ότι από το 1998 μέχρι σήμερα πραγματοποίησε περισσότερες από 120 εξαγορές άλλων επιχειρήσεων;

Η British Airlines, το 2010, συνενώθηκε με την American Airlines και Iberia και οι προβλέψεις τότε για εξοικονόμηση του κόστους ανέρχονταν περίπου στα £560εκ.

Αυτά όμως που αναφέρθηκαν αφορούν άλλες, πολύ μεγαλύτερες αγορές σε σχέση με την Κύπρο και κάποιος μπορεί να αναρωτηθεί αν τα ίδια θα ίσχυαν και για τις Κυπριακές επιχειρήσεις.

  • Ας πάμε λοιπόν πίσω στο 2002 όπου η εταιρεία ΔΕΛΤΑ είχε εξαγοράσει το 61% της «ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ» και μέχρι το 2007 το 100%
  • Το 2006, η ίδια εταιρεία είχε ήδη εξαγοράσει την εταιρεία «ΚΡΙΣΤΗΣ»
  • Το 2011 οι δύο εταιρείες (πλέον σαν μια εταιρεία με την ονομασία VIVARTIA CYPRUS) επιστρέφουν σε κυπριακά χέρια (90%) και το 2014 το υπόλοιπο 10%.

Μέσα από την πιο πάνω ιστορική αναδρομή γνωρίσαμε πως οι δύο εταιρείες έγιναν μια, την γνωστή σε όλους μας «ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ ΚΡΙΣΤΗΣ». Σήμερα η εν λόγω εταιρεία κατέχει πέραν του 70% του μεριδίου αγοράς γάλακτος στην Κύπρο.

Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε κι άλλα παραδείγματα συγχωνεύσεων και εξαγορών όμως το σημαντικό σημείο που θέλουμε να τονίσουμε, είναι ότι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις στην Κύπρο και στον κόσμο γενικότερα εξελίχθηκαν μέσα από εξαγορές, συγχωνεύσεις και συνεταιρισμούς.

Α. Τι είναι εξαγορά (Acquisition);

Η εξαγορά είναι οι αγορά μετοχών Α’, των περιουσιακών στοιχείων μιας επιχείρησης από μια άλλη, αποκτώντας παράλληλα και τον έλεγχο της.

Πως πραγματοποιείται μια εξαγορά;

Συνήθως προσφέρεται ένα premium από την επιχείρηση-αγοραστή (αέρας, καλή φήμη, κτλ.) για να αγοράσει τις μετοχές από τους υφιστάμενους μετόχους και αφού καταφέρει να αποκτήσει το 50% των μετοχών συν μία, τότε θεωρείται ιδιοκτήτρια.

Β. Τι είναι συγχώνευση (Merger);

Όταν δύο επιχειρήσεις παρόμοιου μεγέθους, αποφασίσουν να δημιουργήσουν μια νέα επιχείρηση και να μεταφέρουν όλα τους τα περιουσιακά στοιχεία και τις δραστηριότητες τους σε αυτήν. Έτσι δεν έχει τον έλεγχο μόνο η μια πλευρά αλλά και οι δύο μαζί. Θα μπορούσαμε να το ονομάζαμε «γάμος» δύο επιχειρήσεων.

Πως πραγματοποιείται μια συγχώνευση;

Συνήθως σταδιακά. Δηλαδή σε πρώτη φάση οι δύο επιχειρήσεις συνεχίζουν να λειτουργούν ανεξάρτητα αλλά έχουν κάποια κοινά κόστη / έξοδα (είτε κοινούς προμηθευτές, είτε κοινή διανομή κ.α.).

Αυτή η συνεργασία θα λέγαμε είναι το «προζύμι» για να προχωρήσουν οι επιχειρήσεις στη δεύτερη φάση όπου μεταφέρουν τις δραστηριότητες τους στην νέα επιχείρηση, χωρίς να σημαίνει απαραίτητα και κάτω από την ίδια στέγη.

Γ. Τι είναι συνεταιρισμός;

Συνεταιρισμός είναι όταν δύο ή περισσότερα φυσικά πρόσωπα αποφασίζουν να ενώσουν την γνώση, την εμπειρία τους, την φήμη τους και να δημιουργήσουν μια κοινή επιχείρηση συμβάλλοντας έτσι και οι δύο (ή περισσότεροι) στην εξέλιξη και την ανάπτυξη της.

Πως πραγματοποιείται ένας συνεταιρισμός;

Μέσω διαπραγματεύσεων των συνεταίρων και των συμβούλων τους αποφασίζονται τα μερίδια που θα κατέχει ο καθένας και κάποιοι βασικοί κανόνες του συνεταιρισμού (διαδικασία εισόδου νέου συνεταίρου, διαδικασία αποχώρησης, τρόποι λειτουργίας και οργανικές θέσεις, κ.α.)  στην νέα επιχείρηση και ακολούθως οι Νομικοί Σύμβουλοι ετοιμάζουν όλα τα έντυπα. Πάλι μπορεί να υλοποιηθεί σταδιακά, μέσα από κάποιες συνεργασίες.

Ποια είναι όμως τα Πλεονεκτήματα και Μειονεκτήματα για όλα τα πιο πάνω;

 ΠλεονεκτήματαΜειονεκτήματα
Εξαγορά

(μεγαλύτερος Κύκλος Εργασιών) και ενδυναμώνει την Καθαρή της θέση

(β) Προβάδισμα στον ανταγωνισμό και δυνατότητα βελτίωσης της τιμολογιακής πολιτικής της

(γ) Δημιουργούνται οικονομίες κλίμακος

(κοινή διαχείριση, διανομή κ.α.)

αποζημίωση όλων των προσπαθειών μέχρι την ημερομηνία εξαγοράς ή ένα μικρό ποσοστό σε μια πολύ μεγαλύτερη επιχείρηση

(β) Σε μερικές περιπτώσεις η επιχείρησηαγοραστής επιλέγει να διατηρεί το όνομα του προϊόντος ή υπηρεσίας που αγόρασε. Έτσι ενισχύεται και το brand name

(γ) Και στις δύο περιπτώσεις, ενδεχομένως να είναι το σωσίβιο διάσωσης των δραστηριοτήτων της εταιρείας – στόχος.

ρευστότητας αν καταβληθεί ένα ποσό εφάπαξ (premium) αντί να δοθεί ένα μικρό ποσοστό μετοχών

(β) Η λανθασμένη πληροφόρηση ή η κακή αξιολόγηση της επένδυσης μπορεί να οδηγήσει σε λανθασμένη απόφαση και τα αποτελέσματα να μην είναι τα αναμενόμενα.

έλεγχο και τον τελευταίο λόγο για όλα τα θέματα των δύο επιχειρήσεων (χωρίς όμως να σημαίνει ότι δεν λαμβάνεται υπόψη η γνώμη της επιχείρησης-στόχος)

(β) Οι εξαγορές έχουν κοινωνικό κόστος. Ίσως χρειαστεί να τερματιστεί η εργοδότηση μερικών υπαλλήλων

Συγχώνευση

(α) Δημιουργείται μια νέα επιχείρηση με πιο ισχυρή οικονομική θέση

(β) Πιο ανταγωνιστική (πιο ισχυρό brand name, πιο αξιόπιστη κ.α.)

(γ) Καλύτερη τιμολογιακή πολιτική

(δ) Οικονομίες κλίμακος

(ε) Η κάθε μια εκ των δύο επιχειρήσεων ενδέχεται να κουβαλά περισσότερη τεχνογνωσία και τεχνολογία σε έναν τομέα, βελτιώνοντας έτσι τις διαδικασίες και τα αποτελέσματα της όλης λειτουργίας

(α) Διαφορετική κουλτούρα των μετόχων. Όπως αποκαλέσαμε τις συγχωνεύσεις ως ένας «γάμος», υπάρχει και η πιθανότητα «διαζυγίου» λόγω διαφορετικής κουλτούρας των δύο μερών

(β) Οι συγχωνεύσεις έχουν κι αυτές ένα κοινωνικό κόστος εφόσον ενδέχεται να τερματιστεί η απασχόληση μερικών υπαλλήλων

(γ) Υπάρχει επίσης και η πιθανότητα να μην υπάρχει τόσο μερίδιο αγοράς που να μπορεί να αποκτήσει η νέα επιχείρηση

Συνεταιρισμός

(α) Γίνεται πολύ πιο εύκολα και γρήγορα από τις εξαγορές και τις συγχωνεύσεις

(β) Η τεχνογνωσία και η εμπειρία των συνεταίρων συμβάλλουν στην προσφορά ενός πιο ποιοτικού προϊόντος ή υπηρεσίας

(γ) Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα

(δ) Καλύτερες τιμές από τους

(α) Το σημαντικότερο μειονέκτημα όπως και στις συγχωνεύσεις είναι η διαφορετική κουλτούρα των συνεταίρων που μπορεί να οδηγήσει σε εντάσεις, φιλονικίες και στην εσχάτη περίπτωση το χωρισμό τους.

(β) Αν δεν είναι εταιρεία, η οικονομική ευθύνη είναι απεριόριστη

(γ) Η ευθύνη μοιράζεται στους

 

προμηθευτές, χαμηλότερα έξοδα

(ε) Λιγότερο κόστος για τη δημιουργία του

συνεταίρους έστω και αν ο ένας εξ αυτών ενέργησε λανθασμένα και εις βάρος του συνεταιρισμού (υπάρχουν βεβαίως ασφαλιστικές δικλίδες οι οποίες θα πρέπει να συμπεριληφθούν στην συμφωνία των συνεταίρων πριν την έναρξη εργασιών)

Η Revita Turnarounds Ltd. παρακολουθώντας τις εξελίξεις της Κυπριακής Αγοράς και τον τρόπο που οξύνεται ο ανταγωνισμός, υποστηρίζει τις πιο πάνω συνεργασίες, αφού:

  1. Γίνει η σωστή μελέτη βασισμένη σε ορθή και έγκαιρη πληροφόρηση, από ανεξάρτητους οικονομικούς συμβούλους και
  2. Καταγραφούν όλοι οι βασικοί κανόνες και οι ασφαλιστικές δικλίδες μεταξύ των δύο (ή περισσότερων) μερών.

Αν όλα τα πιο πάνω στηρίζονται σε σωστά κίνητρα και ειλικρίνεια, εκτός του ότι θα δημιουργήσουν μια μακροπρόθεσμη λύση, θα φέρουν και πολύ καλά αποτελέσματα και θα ισχύει το «ένα συν ένα ίσον τρία!»

[content_block id=45]