Οι εξελεγμένες οικονομικές καταστάσεις επιχειρήσεων στις οποίες συμπεριλαμβάνονται η Κατάσταση Αποτελεσμάτων και η Κατάσταση Χρηματοοικονομικής Θέσης (ισολογισμός) πρέπει να ετοιμάζονται σε ετήσια βάση και να αποτελούν την εικόνα της επιχείρησης (είτε αυτή είναι δίκαιη και αληθής, είτε όχι) που ούτως ή άλλως πρέπει να υποβάλλονται και βάση Νόμου. Συνήθως οι πιο πάνω καταστάσεις ετοιμάζονται με την πάροδο 1,5 ή 2 χρόνων οπότε δεν είναι πάντοτε αξιόπιστες όσον αφορά την παρούσα εικόνα της επιχείρησης.
Αυτό όμως που πραγματικά κάνει την διαφορά είναι η δυνατότητα για ύπαρξη συνεχής πληροφόρησης σε μηνιαία ή τριμηνιαία βάση (κάποιες φορές σε ημερήσια βάση) προς την διεύθυνση, βάση της οποίας μπορεί να παίρνει καλές αποφάσεις. Αυτοί οι λογαριασμοί δεν είναι εξελεγμένοι και είναι ευρέως γνωστοί ως «Management Accounts». Ετοιμάζονται συνήθως από άτομα που εργάζονται στην επιχείρηση και αποτελεί σημαντικό εργαλείο στη λήψη κρίσιμων και άμεσων αποφάσεων, που μερικές φορές έχουν σαν στόχο την «επιβίωση» της επιχείρησης και την συνέχιση των δραστηριοτήτων της.
Πολύ συχνά και χρηματοδοτικοί οργανισμοί «απαιτούν» την υποβολή τέτοιων καταστάσεων είτε κατά την αξιολόγηση αιτημάτων, είτε αποτελούν όρους χορήγησης προκειμένου να παρακολουθούν την πορεία μιας επιχείρησης.
Ένα πολύ σπουδαίο εργαλείο είναι ο διαχωρισμός του εισοδήματος σε διάφορες κατηγορίες και κατανομή των εξόδων της κάθε κατηγορίας για να εξαχθεί κατάσταση Αποτελεσμάτων ανά πηγή εισοδήματος.
Και αν μια κατηγορία είναι ζημιογόνα όμως η επιχείρηση την χρησιμοποιεί για να ελκύει άλλο εισόδημα, αυτό πρέπει να το γνωρίζει και να γίνεται συνειδητά, αφού στο τέλος όλα τα τμήματα είναι συγκοινωνούντα δοχεία και καταλήγουν σε ένα αποτέλεσμα.
Σίγουρα κάθε επιχείρηση ή βιομηχανία έχει τις ιδιαιτερότητες της. Πολλές φορές δε οι ιδιοκτήτες επιχειρήσεων που σίγουρα γνωρίζουν καλά το αντικείμενο τους, ίσως αντιμετωπίσουν με δυσπιστία και αρνητική διάθεση τις εκθέσεις και την παροχή πληροφοριών. Πόσες φορές ακούμε κάποιους που λένε «ναι αυτά που λέτε μπορεί να δουλεύουν αλλού αλλά εμάς η επιχείρηση μας είναι διαφορετική». Αυτή η προσέγγιση είναι εσφαλμένη και θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι μερικές απαντήσεις είναι καλύτερες από τις καθόλου απαντήσεις και πολλές προσεγγίσεις ή αρχές δουλεύουν σε όλες τις επιχειρήσεις.
Όταν αρχίσεις να ψάχνεις κάτι θα το βρεις και σιγά σιγά θα το τελειοποιείς. Οι επιχειρήσεις που μπορούν να μπουν στην λεπτομέρεια όσον αφορά τα έσοδα και τα έξοδα τους και μάλιστα να το κάνουν αυτό γρήγορα και έγκαιρα, έχουν πλεονέκτημα έναντι άλλων. Αυτό ισχύει σε όλους τους τομείς, εφόσον υπάρχει η κατάλληλη δομή και ικανά άτομα όπου μπορούν να εξάγουν τις πιο πάνω αναλύσεις / εκθέσεις. Στο μεταποιητικό τομέα λόγου χάρη είναι σημαντικό το κόστος παραγωγής. Για παράδειγμα, αν μια πρώτη ύλη είναι δυσεύρετη ή ακριβή πρέπει να δούμε πως την χρησιμοποιούμε πιο αποτελεσματικά.
Σε όλους τους τομείς είναι σημαντικό να μπορούμε να γνωρίζουμε την επικερδότητα ανά τμήμα. Με τον τρόπο αυτό, θα μπορούμε να αναλύσουμε τα αποτελέσματα και να πάρουμε αποφάσεις. Φταίει η τιμολόγηση, το κόστος προσωπικού, η αγορά, ή τα ψηλά πάγια έξοδα για το μικρό κέρδος ή τη ζημιά στην επιχείρηση;
Σε όλους τους τομείς παίζουν ρόλο τα σταθερά έξοδα έναντι των μεταβλητών. Όταν μας ζητηθεί μια μεγάλη προσφορά έξω από την καθημερινότητα μας, πως θα την αντιμετωπίσουμε; Θα προσθέσουμε στην προσφορά μέρος των εξόδων που ήδη έχουμε ή όχι; Μήπως πρέπει να χρεώσουμε μόνο τα έξοδα που έχουν σχέση με την συγκεκριμένη παραγωγή για να είναι η τιμή μας καλή και ανταγωνιστική; Σίγουρα κάθε εταιρεία έχει ή θα έπρεπε να έχει την στρατηγική της. Για να μπορέσει να γίνει αυτό χρειάζεται σωστή πληροφόρηση και έγκαιρα. Με τον τρόπο αυτό ξέρεις σε ποιόν απευθύνεσαι, τι πουλάς, σε ποια τιμή, με τι όρους πληρωμής. Πολλές φορές η πληροφόρηση μπορεί να σου δώσει αυτό που ξέρεις ήδη εμπειρικά. Μπορεί όμως και όχι. Μπορεί να σου προσφέρει νέα γνώση και στοιχεία που μπορούν να κάνουν την διαφορά μεταξύ επιτυχίας και αποτυχίας.
Αν λάβουμε επίσης υπόψη το ραγδαίο ρυθμό που εισέρχονται οι νέες επιχειρήσεις στην αγορά και την αύξηση του ανταγωνισμού σε όλους του κλάδους και τομείς, είναι πιθανόν ότι θα επιβιώσουν αυτές που ανάμεσα σε άλλα έχουν σωστή και έγκαιρη πληροφόρηση.
Καταλήγοντας, σαν εξωτερικοί σύμβουλοι επιχειρήσεων αντιμετωπίζουμε εδώ και αρκετά χρόνια διάφορες προκλήσεις / περιπτώσεις επιχειρήσεων με θέματα ρευστότητας, χαμηλής επικερδότητας κλπ. Αυτά οφείλονται στα μικρά περιθώρια κέρδους, στους ψηλούς χρεώστες, στην έλλειψη όγκου πωλήσεων, στα αχρείαστα αποθέματα και άλλα. Είμαστε όμως σε θέση να παρέχουμε τις πιο πάνω υπηρεσίες, να εντοπίσουμε το πρόβλημα, να προσφέρουμε λύσεις και να δώσουμε «added value» (επιπρόσθετη αξία) στην επιχείρηση, που θα της προσδώσουν αξιοπιστία και θα την κάνουν πιο ανταγωνιστική και επικερδή.
[content_block id=45]